RPA leverancier

Het kiezen van een geschikte RPA leverancier kan lastig zijn. Je moet met ontzettend veel punten rekening houden en dit terwijl je vaak zelf nog niet onwijs veel kennis hebt van RPA. Elke leverancier verkoopt namelijk een andere software, welke op verschillende aspecten van elkaar verschillen. In deze blog geven wij je enkele punten die van belang zijn bij het kiezen van een geschikte RPA leverancier. Je zult al een heel eind komen door de verschillende leveranciers op deze punten te vergelijken.

 

1. Technologische innovaties

Een heel belangrijk punt voor RPA leveranciers is dat zij hun software continu blijven verbeteren en bezig zijn om innovaties door te voeren. Een goede leverancier moet in ieder geval één keer per jaar een nieuwe versie (of zelfs een geheel nieuw product) op de markt brengen. Tussendoor moeten zij vervolgens ook nog kleinere aanpassingen doorvoeren. Of RPA leveranciers hier inderdaad mee bezig zijn, kun je zien aan de hoeveelheid vernieuwingen van hun software. Ook mag je een RPA leverancier altijd vragen naar hun ‘product development roadmap’, waarin toekomstige innovaties van hun software vermeld staan. Zo kun je zien hoeveel veranderingen de leverancier in het verleden heeft toegepast én wat hun toekomstplannen zijn.

 

Verbeteringen zijn eigenlijk altijd nodig om te zorgen dat software up-to-date blijft, maar goede innovaties kunnen de software ook dermate verbeteren. Zo kunnen veel complexe processen nu nog niet volledig geautomatiseerd worden, maar als je een leverancier kiest die technologische innovaties belangrijk vindt dan is de kans aanwezig dat hun software dit in de toekomst wel kan. Ook zijn veel leveranciers al bezig met een combinatie van RPA en Artificial Intelligence (AI), waardoor de software robots nog meer kunnen.

 

RPA leverancier

 

2. Gemakkelijk gebruik

Waarschijnlijk lijkt RPA onwijs ingewikkeld, maar met een juiste leverancier hoeft dit niet het geval te zijn. De meeste leveranciers proberen hun software zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken zodat niet alleen mensen met een technische achtergrond de software begrijpen. Dit is voor zowel het management als voor medewerkers prettig. Het management zal er minder omkijken naar hebben en zal minder weerstand ontvangen vanuit de organisatie. Medewerkers zijn daarnaast degene die uiteindelijk met de software moeten werken en het moeten begrijpen. En het is natuurlijk niet de bedoeling dat RPA de werkzaamheden juist ingewikkelder maakt!

 

3. Aanbod van trainingsmateriaal

Dit punt gaat eigenlijk hand in hand met het vorige punt. Hoe gemakkelijk de software ook is, hoogst waarschijnlijk zit je toch wel met enkele vragen bij een (eerste) implementatie. Maar hoe beter het trainingsmateriaal is dat de leverancier aanbiedt, hoe gemakkelijker het wordt om een succesvolle implementatie te garanderen. De omvang van het trainingsmateriaal kan verschillen en kan bestaan uit trainingen op locatie, trainingen die op afstand gevolgd kunnen worden of online trainingen.

 

RPA leverancier

 

4. Goede support service

Naast gebruiksvriendelijkheid en goed trainingsmateriaal is het ook een groot pluspunt als een RPA leverancier een goede klantenservice en technische support heeft. Door deze combinatie kun je niet slechts voor de basisvragen bij hen terecht, maar ook voor technische vragen. Bij een goede support service komen ze zelf langs bij grote problemen. Als je er dus toch niet zelf uitkomt dan kun je altijd bij de leverancier zelf terecht. Zij hebben uiteraard toch net wat meer kennis van de software. Ook is het niet de bedoeling dat zij je volledig loslaten nadat je hun software hebt aangeschaft. De service moet gedurende het hele contract beschikbaar blijven.

 

5. Snelheid en eenvoudigheid van implementatie

Hiermee wordt niet de snelheid en eenvoudigheid van de software zelf bedoeld (dus van zijn werking), maar van de werkelijke implementatie. Hiermee bedoelen wij dat het belangrijk is dat de software gemakkelijk integreert met de bestaande software en systemen binnen je organisatie. Zo hoeven er geen grote veranderingen gemaakt te worden binnen je IT-landschap en kan de RPA robot snel en eenvoudig geïmplementeerd worden.

 

6. Schaalvoordelen

Veel processen kennen pieken en dalen. Het is hierdoor belangrijk dat de software zich aan deze pieken en dalen kan aanpassen. Zo is er soms bijvoorbeeld veel vraag naar een product en soms minder. De robot moet zich gemakkelijk aan kunnen passen aan het productievolume en moet bij een piek op grote schaal kunnen presteren.

 

Boek hier je RPA training

 

Uiteraard zijn er nog meer punten waar rekening mee moet worden gehouden bij het kiezen van een RPA leverancier. De lijst hierboven geeft je echter wel een goed beeld van het belang van een afgewogen keuze. De grootse RPA leveranciers in Nederland hebben wij hier voor je op een rijtje gezet. We kunnen je daarnaast ook helpen bij het kiezen van een geschikte RPA leverancier. Bekijk hiervoor ons trainingsaanbod of neem contact met ons op.

 

Ook interessant:

RPA en AI: hoe verschillen zij van elkaar?

Wat is de beste RPA training voor jou?

Help! Hoe behoud ik mijzelf voor valkuilen van RPA?

 


Bron afbeeldingen: knowledge.wharton.upenn.edu, independent.co.uk