RPA en AI

Wij merken dat veel mensen het verschil tussen Robotic Process Automation (RPA) en Artificial Intelligence (AI) nog niet goed weten. Beide technologische ontwikkelingen worden vaak in dezelfde context gebruikt. Er zijn ook wel degelijk overeenkomsten tussen beide software, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Zo is één van de belangrijkste kenmerken van RPA dat de software niet zelf kan nadenken en dus geen menselijke logica kan gebruiken. De robot kan alleen repetitieve werkzaamheden uitvoeren aan de hand van geïnstalleerde regels in zijn software. Dit is dan ook meteen het grootste verschil tussen RPA en AI. In deze blog gaan wij verder in op dit verschil tussen RPA en AI.

 

Artificial Intelligence

Daar waar de RPA robot dus geen menselijke logica kan toepassen, daar staat een AI robot juist bekend om deze logica. De technologie is in staat om processen zelf te beoordelen en te bedenken wat hier mee moet gebeuren, eigenlijk net zoals medewerkers dit kunnen. Zo’n robot kan hierdoor ook ongestructureerde processen (die niet volgens standaard regels lopen) automatiseren. Een voorbeeld van een proces dat een AI robot zeer efficiënt over kan nemen is het verwerken van e-mails. Het maakt hierbij niet uit hoe ingewikkeld de e-mail en hoe gevarieerd de inhoud is. De robot kan namelijk eenvoudig relevante data uit de e-mail halen. Aan de hand van deze informatie weet hij wat hij met de e-mail moet doen.

 

Als een klant bijvoorbeeld contact zoekt met een online webshop over een broek die verkeerd is geleverd dan is AI in staat om:

 

  • Te herkennen dat de e-mail een klacht bevat;
  • Dat de klacht gaat over de bestelde broek;
  • Dat de klacht is dat de geleverde broek niet de bestelde broek was.

 

Zelfs wanneer het ordernummer niet in de e-mail staat, kan de robot door de wel aanwezige informatie erachter komen om welke order het gaat. Zodra de robot alle benodigde informatie heeft verzameld kan hij de mail (en alle benodigde informatie) doorsturen naar de persoon die hierover gaat. Deze persoon hoeft vervolgens niet een medewerker te zijn, maar kan in sommige gevallen ook een andere robot zijn. Deze tweede robot weet vervolgens wat hij met de klacht moet doen (bijvoorbeeld geld terugstorten) en kan een geschikt mailtje terugsturen naar de klant.

 

RPA en AI

 

AI is zelflerend

Wat de software van AI wellicht nog cooler maakt (of enger, het is maar hoe je het bekijkt), is dat de software zelflerend is. Dit houdt in dat de robot vrijwel geen voorkennis van processen hoeft te hebben, maar zichzelf alles leert. En net als mensen leert hij hier van zijn eigen fouten. Dus waar een RPA robot slechts handelingen uit kan voeren die in hem geïnstalleerd zijn en niet met uitzonderingen om kan gaan, daar kan een AI robot zichzelf het proces leren. Zo kan een AI robot je zelfs verslaan met een potje schaken nadat hij het een paar keer heeft geoefend! En stel dat hij toch eventjes niet weet wat hij in een bepaalde situatie moet doen dan went hij zich tot medewerkers. Dus echt net als mensen leert de software zichzelf alles tot een punt waar hij er niet meer uitkomt en om hulp moet ‘vragen’. Met deze hulp kan hij zichzelf weer verbeteren, waardoor hij in het vervolg wel in staat is om dit probleem op te lossen.

 

Laat RPA en AI samenwerken

Veel mensen zijn bang voor AI en denken dat de technologie hun baan over gaat nemen. Dit is echter niet de bedoeling van de software. Het is juist, net als bij RPA, de bedoeling dat de software robot zich in gaat zetten voor werkzaamheden die het minst uitdagend zijn voor medewerkers en waar zij eigenlijk te weinig tijd voor hebben. Want ondanks dat AI robots al veel kunnen, ze zijn nog niet even slim en handig als medewerkers. Deze blijven dus altijd nog nodig! Op deze manier kunnen AI en medewerkers samen voor een hogere klanttevredenheid zorgen. Dit is dus eigenlijk een overeenkomst tussen RPA en AI.

 

Zo kan AI ingezet worden voor bijvoorbeeld:

  • Geluidsherkenning: herkennen en begrijpen van woorden die iemand zegt;
  • Gezichtsherkenning: herkennen van een gezicht in een foto;
  • Zoekfuncties: verzamelen van data uit ongestructureerde e-mails/documenten;
  • Data analyseren: identificeren van patronen in het gedrag van klanten.

 

Wel kan een AI robot maar één van deze dingen: hij kan bijvoorbeeld óf geluid herkennen óf gezicht herkennen. Je kunt hem dus niet inzetten voor zowel e-mails als telefoongesprekken, want hij begrijpt slecht één hiervan. Dit is nog een reden dat de robot niet slimmer is dan mensen.

 

Boek hier je RPA training

Hopelijk is het verschil tussen RPA en AI nu wat duidelijker. Het belangrijkste om te onthouden is dat AI wel menselijke logica kan toepassen en RPA niet. Zo komt AI dichterbij onze cognitieve vaardigheden, terwijl RPA ons op dat vlak niet raakt. Heb jij repetitieve handelingen die je wil automatiseren? Dan moet je alsnog RPA toepassen! Wij kunnen je hierbij helpen. Bekijk hiervoor ons trainingsaanbod of neem contact met ons op.

 

Ook interessant:

De beste RPA training voor jou!

RPA binnen HR: een praktijkvoorbeeld

7x hoe begin je met een RPA implementatie?

 


Source image: vmayo.com